ahli sarcasm

Friday, November 25, 2011

APAKAH MAKNA SEBENAR 'KESEMPURNAAN' HIDUP?

Kalau nak kira berapa jumlah wang yang ada dalam bank, 
mungkin itu tak cukup.
Kalau nak dihitung bilangan waktu yang diberi, mungkin itu tidak menepati.
Jadi, apa sebenarnya yang menjadi titik tolak kepada sesuatu perhitungan dalam mencari 'kesempurnaan' hidup?

Aku inginkan sebuah kereta BMW ##series. tapi dengan apa yang aku perlukan untuk memiliki kereta semewah itu? 
Aku mengidamkan sebuah rumah yang bertingkat-tingkat dekat atas gunung himalaya contohnya. tapi adakah dengan sekelip mata aku akan dapat sebuah rumah yang diidamkan dengan hanya bergoyang kaki dan tanpa sebarang kerahan tenaga?

Tipulah kalau tiada manusia yang menginginkan semua tuh. Fitrah manusia untuk mencintai benda-benda yang cantik mata memandang. tapi adakah dengan kemewahan dari segi material itu dapat menjaminkan 'kesempurnaan' hidup? Mungkin akan ada suara-suara sumbang yang akan berkata; "Yaa.. bagi aku itulah yang dipanggil kesempurnaan hidup. Harta ada, duit ada, jadi apa lagi yang perlu risau !"
Tapi pernahkah kau terfikir yang duit yang engkau agung-agungkan itu boleh hanya lesap dalam hanya sekelip mata? Materialistik penting. Honestly, aku juga mata duitan tapi berpada-pada lah kawan ~ 

Aku mahu girlfriend secantik Lisa Surirumahtangga. tapi bila aku dah dapat girlfriend secantik Lisa Surirumahtangga, adakah hidup aku sudah cukup sempurna? tapi yang paling penting, sudah 'cukup' sempurnakah aku nak memiliki sekeping hati perempuan secantik Lisa Surirumahtangga?? just think about it.

Kadang-kadang sampai satu tahap kita mungkin terlupa asal usul kita. Mungkin kita terlupa siapa sebenarnya tempat kita bergantung. Siapa sebenarnya yang kite perlukan dan kita diperlukan. The concept is simple; Just go back to the basic. Fikirkan semula apakah tujuan kita dalam melakukan sesuatu kerja. Contoh yang paling senang; sebagai student di unibersiti, apakah tujuan engkau orang mari unibersiti? Haruslah nak belajar kann.. tapi kenapa masih ada yang masih terhegeh-hegeh nak mencari 'kapel' di unibersiti ni konon-kononye yang si laki/si perempuan itu akan setia dengan die forever and ever. What the fishmen?! hello~ Tak payang nak bercintun sangat laa. Well, mesti ade yang bertentangan pendapat dengan luahan sarkastik aku ni. Fine, jawapan aku mudah jek. tipikal: lumrah manusia la nak rasa disayangi dan menyayangi. tapi kalau 'kapel' tu sampai memudaratkan diri sendiri, baik engkau #foreveralone. Tak payah nak kusut masai nak pikir semua tuh (bercakap melalui pengalaman kah? tettt !) .. tapi bagi yang sedang berbahagia menjalani 'kehidupan berkapel' , harap 'kapel' aw0ok-awo0k tu tak memudaratkan aw0o-awo0k la yep. Asalkan pandai membahagi masa. Just that simple. tapi apa-apa pun, kena pikir n back to the basic jugak. Adakah dengan cara engkau orang berkapel di unibersiti itu akan menjadikan engkau orang sebagai seorang yang sudah mencapai 'kesempurnaan' hidup? atau membahagiakan ibubapak anda dengan segulung ijazah?? tepuk dada, tanya hati^^


GOD WON'T GIVE YOU ANYTHING YOU CAN'T HANDLE. HAVE FAITH ! GET BORED WITH YOUR PAST, AND FIGHT FOR YOUR FUTURE !!

Mungkin akan ada yang kurang senang dengan contoh aku di atas. But well, semua orang ade pendapat masing-masing. Aku bukan nak men-judge sesiapa dan aku pun bukannya baik sangat pun kan. Siapalah kita nak men-judge orang kan. Aku sendiri pun banyak kekurangan. Kadang-kadang semua masalah itu sengaja datang sekali gus untuk uji kita sama ada kita sanggup dan boleh ke tak tempuhi semua tuh. By the way, untuk mencapai 'kesempurnaan' hidup is simple. Kita ada Allah sebagai tempat untuk kita mengadu dan memohon pertolongan. Kita juga ada ibu bapa untuk kita membahagiakan mereka. Utamakan apa yang perlu dahulu. Kadang-kadang kita sendiri lalai untuk utamakan apa yang penting. But yahh.. again, kita manusia yang sering melakukan kesilapan dan tak lari dari melakukan kesilapan(=
#cumamemberipendapat


till then,
mr right.



notakakikudidalammulutmu : kalau engkau orang rasa dengan block orang kat facebook boleh membuatkan engkau orang mencapai 'kesempurnaan' hidup tuh, just go ahead ;)


JEMPUT BERI PENDAPAT ENGKAU ORANG DAN 'LIKE' (=

20 25 SARCASM BERKATA-KATA:

Anonymous said...

nice notakaki.

syazwan tahir said...

comel je pic entri....hehe, entri baru kt enciksyazwanpunyablok.blogspot.com

jemput singgah klu rajin :)

vshnu narav said...

suke sgt entri kali neh...sbb ramai di atr kte rse kesempurnaan hidup dtg dr bende2 yg sementara, walhal, bnde yg kekal abadi itu dorg sgop tinggalkn malah ade yg perlekehkan. menurut isaac newton, setiap yg kite lakukn pasti ade tindakbalas bertentangan, seeloknya kite sedar ape yg kte cari2 dlm dunia yg fana ini sebenarnya...dan jwpnnye sudah pasti bukan bende2 sementara:)

suesue said...

terbaaaaik! :) nota kuku tu mmg sokong sgt!

LAici KAng Ais said...

tumpang lalu bro...

good entry :)

sarah rashidi said...

entry yang bes bro!!!saya x nak kaya sangat.cukupla ada keluarga yang KAYA denga kasih sayang :)
jemput ke blog saya http://conmickara.blogspot.com/2011/11/hari-tenung-menenung.html entry baru aku yang agak giler.like n follow n read my blog :)

missyaya (: said...

coolio ~ :')
agree with yr opinion ..
keep it up ,

unknown said...

nice entry...saye nak rumah besar ngan perti ais besar...

hamba tuhan said...

oh yeahhhhhh! setuju sgt dgn anda.

tambahan..kapel berpada pada, jgn nyusahkan diri dan org sekeliling...

amny said...

waahh .. nice entry

mr_right said...

@Anonymous

eheh. thank you(:

mr_right said...

@syazwan tahir

thanks Syazwan. InsyaAllah nanti aku pergi sana ye. hee

mr_right said...

@vshnu narav

amboyy! kemain panjang ekk.. hee. thanks!

mr_right said...

@suesue

Terima kasih SueSue^^

mr_right said...

@LAici KAng Ais

jemput lalu juga(:

mr_right said...

@sarah rashidi

thanks Sara(:

mr_right said...

@missyaya (:

thanks Yaya(:

mr_right said...

@unknown

wah2! kemainn.. 'perti' tu ape? hee

mr_right said...

@hamba tuhan

thanks. jangan lupe bace lagi entry2 yang lain ek

mr_right said...

@amny

thanks Amny(: