ahli sarcasm

Saturday, February 25, 2012

SABAR HADAPI KETENTUAN

Peace be upon you.


Duduk berseorangan, aku hanya memikirkan setiap nasib yang bakal tiba pada masa yang mendatang. Sebagai manusia yang kerdil, akal fikiran tidak dapat menjangkakan apa yang bakal berlaku di kemudian hari. Tabah dan reda menjadi pegangan untuk memperoleh ketakwaan-Nya.


Aku sendiri tidak pernah merasa bagaimana kehilangan orang tersayang. Namun aku dapat merasakan bagaimana perasaan sahabat apabila kehilangan orang yang disayanginya. Seperti kebanyakan berkata, Berat lagi bahu memikul jika ingin dibandingkan dengan penderitaan batin yang kita lihat. Aku pasti, setiap manusia akan terus diuji oleh Penciptanya selagi ianya disayangi. Kekuatan diri menjadi titik tolak dalam menghadapi setiap ujian itu. Akal menjadi garis panduan bagi meneruskan peperangan hidup duniawi.


YANG PASTI, SETIAP MANUSIA AKAN MENJADI KUAT SETELAH DIUJI.



Rasulullah SAW pernah bersabda :

“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).” (Al-Baqarah: 214)



Aku sendiri akui yang kita sebagai manusia yang kerdil tidak akan pernah lari ujian daripadaNya.Cakap senang, tapi hati yang akan menghadapi. Sabar menghadapi ujian sememangnya salah satu kekuatan yang hanya akan dibina oleh orang-orang yang mempunyai hati yang murni dan bersih. 



Dari Abu Malik al-Asy’ari RA berkata, Rasulullah SAW bersabda:

“Sabar adalah cahaya…” (HR Muslim)



Sifat sabar bukan hanya meniti di bibir sahaja. Begitu juga bukan hanya dengan menyatakan sabar apabila menghadapi ujian. Sabar merupakan suatu ketegasan yang mana membenarkan hati sekaligus reda dengan ketentuan daripadaNya. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Setiap hikmah pasti akan muncul tiba sama ada cepat mahupun lambat. Yang penting, kita harus kuat menghadapi segala musibah yang datang.


Till then, 
Mr Right.



p/s : Kepada readers, mohon agar sedekahkan Al Fatihah atas pemergian arwah ayah kepada sahabatku, Faiqah Mohamad kelmarin. Semoga arwah ditempatkan di tempat orang-orang yang beriman, soleh dan solehah.              
     

Friday, February 17, 2012

NIKMAT SYUKUR ITU INDAH ♥

Peace be upon you. Hye semua. Tahukah anda yang bukan semua benda yang kita idamkan dalam dunia ni, kita boleh dapat? Mungkin kalau kita bernasib baik, benda yang diidamkan itu insyaAllah akan menjadi milik kita. Bukan semua juga berlaku tanpa diduga. Jadi, kita kenalah sentiasa bersedia dengan apa yang bakal berlaku kan:) 


Orang Malaysia selalu cakap yang hidup ini bagaikan roda. Roda takdenye yang berbentuk segi empat/segitiga/whatsoever lah bentuk kann. Roda berbentuk bulat. Kadang-kadang kita dekat atas, kadang-kadang kita dekat bawah. Tapi aku nak buat satu analisis sendiri. Kemain nak buat analisis segala macam la aku ni pandai sangat. HAHA. Okey, bayangkan kalau kita mempunyai sebuah pasu dan sebuah pasu bunga dan sebuah kebun bunga dan kite juga diberikan benih-benih bunga. Mungkin ramai yang terfikir kenapa perlu ada dua medium yang memang berbeza saiz : Pasu Bunga dan Kebun Bunga. Kalau anda, yang mana satu pilihan untuk membenihkan benih bunga itu?




Senario 1 : Pasu Bunga

Okey, Si A pilih untuk ambil inisiatif pasu bunga untuk menanam benih bunga itu. Mungkin Si A terfikir yang kerja lebih senang jika dibandingkan kalau nak amik kebun bunga sebagai inisiatif. Si A kemudiannya menanam benih bunga itu dalam pasu bunga. Tiap-tiap hari dia semangat siram dan jaga dengan sebaik yang mungkin. Ada dua situasi. Situasi I yang mana Si A menjaga benih itu dengan sebaik mungkin. Jaga dengan penuh rapi dan akhirnya bunga itu tumbuh dengan mekarnya. Situasi II yang mana pada mulanya Si A sungguh-sungguh jaga tapi lama kelamaan, Si A sudah jemu dan tinggalkan pasu bunga itu dalam keadaan yang tak terjaga. Nampak perbezaan? Perbezaan yang mana kalau kita ada usaha untuk menjaga , sudah pasti bunga itu akan tumbuh dengan baik kan. Silap-silap haribulan, kita boleh jual bunga itu. Kalau kita hanya buat kerja dengan sambil lewa, memang tak boleh nak cakap apa.


Senario 2 : Kebun bunga

Cuba bayangkan yang Si B ada kebun bunga dan juga diberi benih bunga untuk ditanam. Pada mulanya Si B sangat rajin menjaga bunga-bunga itu. Bayangkan juga dua situasi yang mana situasi tersebut seperti senario 1. Situasi I yang mana Si B sangat menjaga bunga-bunga tersebut dan akhirnya berjaya membuat 'duit' dengan hasil kerja kerasnya itu dan situasi II yang mana Si B lama-kelamaan meninggalkan kebun bunga tersebut dalam keadaan yang tidak dijaga dengan rapi. Nampak perbezaan antara dua situasi ini? Dan persamaan dengan senario 1 dan senario 2 ? 


Pengajaran situasi di atas, sebanyak mana usaha kita, sebanyak itu yang akan kita dapat. Memang situasi sama yang mana situasi Si A dan Si B menjaga amanah yang diberikan sebaik yang mungkin, bersungguh-sungguh dalam menanam bunga-bunga tuh, tapi perbezaan yang ketara sudah semestinya Si B akan dapat lebih keuntungan kerana lebih besar usaha yang diberikan, lebih banyak keuntungan yang kita dapat peroleh. Tak gitu?


**********


Dalam hal ni, usaha menentukan apa yang bakal berlaku pada masa hadapan. Bukan semua orang senang untuk sentiasa bernasib baik dalam kehidupan. Kalau yang mula-mula celik lihat dunia dah ada harta karun dekat tepi dia, memang tak payah risau apa lah. Memang 7 keturunan tak habis dimakan. Walaupun kalau kita tidak begitu bernasib baik, mungkin inisiatif kita sendiri yang bakal mengubah nasib itu. Hikmah yang bakal menyusul mungkin awal dan mungkin lambat. Namun, kita kena sedar yang hikmah itulah yang akan menyedarkan kita tentang apa maksud sebenar 'kesalahan' itu sendiri. 





Walau apa pun yang terjadi, senyum itu mungkin ubat yang terbaik. Mungkin senang untuk diucapkan bagi kita yang tak mengalami nasib itu, tapi kite kena percaya yang setiap yang berlaku pasti ada sebabnya yang tersendiri. After the rain, there are always rainbows. Mungkin Allah nak sedarkan kita apa yang betul dan apa yang tak betul. Sentiasa bersangka baik dengan Allah dan everything would be fine. Percayalah, Allah ada sebab Dia yang tersendiri. 
Allah Maha Mengetahui :)


Sabar it perlu sebenarnya. Orang kata 'Sabar itu separuh dari Iman' kan. Kalau kita hadapi sesuatu masalah, please and please keep telling yourself yang setiap masalah ada hikmah. Jangan terlalu mengikut perasaan dalam buat sesuatu tindakan. Tak kira lambat atau cepat, hikmah itulah yang akan menyedarkan kita. One more thing, bersyukur ketika menghadapi sesuatu musibah. Bukan semua orang akan diuji dan bukan semua orang juga mampu menghadapinya. Allah akan uji apa yang kita mampu kan? 
Okey, stop mumbling. Bye.



Till then,
Mr Right. 




Notamulutsendiri: Warna hari esok, kita yang bakal tentukan pada hari ini. Jangan putus asa dan teruskan untuk mencuba. Teruskan bersyukur dengan apa yang ada supaya tak timbul Kufur Nikmat:) Lastly, Nikmat syukur itu sememangnya indah. Jap, simpulan bahasa untuk 'kebun' tu 'sebuah' ke ek? HAHA. Fail BM !



p/s : Tamau bosan-bosan bace entry aku ni ek ! Entry berbentuk motivasi mungkin. hee
 

Saturday, February 11, 2012

'RABBITS' ITU 'ARNABS'.

Peace be upon you:) Hey semua ! Udah lama tak ketemu seh.. Yahh, yahh.. Aku tau aku dah lama tak update blog. Sampai satu tahap follower aku kurang. Meroyankah aku? Tidak. Jangan risau. Memang salah aku pun sebab salah aku yang dah tak update blog sangat kan. Kalau aku, aku pun akan unfollow. Maaf, bukan sengaja tak mau update. Cuma ilham saje tak mau hinggap dekat kepala otak ni. Tengah cuti semester, memang macam ni la kan. Hee.


Cuti semester tinggal lagi seminggu. Sekejap je haa cuti semester kali ni. Cuti semester lepas empat bulan, tapi semester ni cuma sebulan jek. Kalau cuti lama-lama pun, malas bertambah-tambah la nanti kan. Okey, ape sudah aku merapu neh=.= Nampak tajuk kat atas? Macam orang tak belajar bahasa je kan. Untuk pengetahuan korang, aku memang perosak bahasa sedunia. Lawak jek. Ampun, jangan saman aku sebab aku tak punya apa-apa. Hahah. 


Semenjak aku balik cuti ni, mak aku sudah bela arnab nama Putih ! Nak tengok gambar? 


Ouh, ini bukan arnabs nyee.. ini cuma gambar hiasan. Tapi warna sama. Haha


Actually bukan mak aku je yang bela arnab, akak aku pun bela. Jiran pun ada yang baru-baru ni yang bela arnab. Tah kenapa tetibe semua orang nak bela arnab. Musim bela arnab kah? Hahah. Arnab mak aku dok kawan dengan arnab jiran tuh. Tup Tup dah kapel=.= Takdak gheja betoi. 


 Ini ialah budak yang peminat setia bermain dengan arnab mak aku. Hahah



Ini arnabs akak aku. Ape tah nama depa.. Hahah. Comel ka? Aku cam geli=.=
Lepas pegang mesti basuh tangan guna sabun.


Alhamdulillah, hasil 'pernikahan' mereka, mereka telah dikurniakan 3 ekor arnabs junior yang agak comel. 2 ekor putih, sekoq hitam. Heheh.




Nampak yang tengah bergolek dalam bakul merah tuh? Haa.. itulah anak-anak mereka. 28 Januari hari tu lahir. Dah le bukak mata pun sekarang. Anak jiran dah cop nak sekoq-.-"


Dulu aku ada sekoq kucing siam yang sangat comel. At last kucing tu mati sebab kena langgar dengan kereta Pak Cik aku. Memang sedeh gila la kan. Masa tu raya kalau tak silap aku. Dah lama rasanye. Lepas tu family aku dah tak bela apa-apa. Disebabkan dah lama tak bela binatang perliharaan, so aku ada sedikit 'fobia' dengan binatang-bintanag neh. Actually aku tak suka sangat binatang-binatang perliharaan neh. Nak buat macam mane kan. Tapi aku sure orang puan mesti suka sangat dengan kucing, arnab, etc kann.. Well, orang puan kan penuh dengan kasih sayang. Ayat macam nak mengorat je kan. Chooii gila ! Hahah


Tapi selain sebab kat atas, aku wondergurls la jugak kenapa orang puan ni suke sangat dengan binatang-binatang ni ye? Mesti ada sebab lain kan. Cer kongsi, Cer kongsi. Mana la nak tau ceq bole buat pool survey ke kan. Oke tipu sebab aku tak serajin itu. HAHA. Boleh jugak kongsi kalau-kalau korang ade binatang peliharaan yang 'eksotik' dan 'tak eksotik' ke kan. eheh.


Bye.


Notakakiarnabarnabku : Blog aku kadang-kadang merapu. Tapi nak buat macam mana kan. Aku bukan ahli pemikir yang selalu ada ilham. Takpe la kot kadang-kadang kite nak merapu kan. Santai sekali-sekala. Hee. Orang puan = Orang Perempuan. Peace y0w !